Caravanbanden
Een wiel van een caravan bestaat uit een velg en een band. De banden moeten aan een aantal wettelijke regels voldoen, voordat zij de weg op mogen. Daarnaast worden naar aanleiding van die wettelijke regels een aantal adviezen gegeven over de caravanbanden. Banden zijn erg belangrijk, laat ze tijdig controleren. Als uw banden niet goed meer zijn kunt u deze bij ons vernieuwen.
Banden
Het klinkt misschien logisch maar toch; de banden moeten links en rechts hetzelfde (type: diagonaal of radiaal) zijn. Natuurlijk moet ook het reservewiel gelijk zijn. Twee verschillende merken band is geen probleem, wel moeten beide banden dezelfde maataanduidingen hebben.
De diagonaalbanden zijn vooral bij oudere caravans te vinden. Bij een diagonaalband liggen de hoofdkoordlagen kruislings over elkaar. Bij radiaalbanden liggen de hoofdkoordlagen dwars op de rijrichting en deze worden onder nieuwe caravans gebruikt. Tussen het loopvlak en het karkas is een versteviginggordel aangebracht voor stabiliteit. Het verschil zit in de constructie van het karkas. Een combinatie van beide typen kan dus voor gevaarlijke en onvoorspelbare situaties zorgen.
Tubeless banden zijn banden zonder binnenband. Dit zorgt voor een verlaagd risico op klapbanden. De band wordt door een machine om een velg gemonteerd. Dit is vooral bij radiaalbanden van toepassing. Bij het repareren van een band wordt er vaak wel een binnenband gemonteerd. Echter wordt het sterk afgeraden om een binnenband in tubelessbanden te monteren.
Het loopvlak van de banden mag, volgens het Voertuigreglement, geen metalen elementen bevatten die tijden het rijden kunnen uitsteken. Het loopvlak mag niet bestaan uit metaal of een materiaal dat voor wat betreft hardheid en vervormbaarheid dezelfde eigenschappen heeft.
De banden moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet aangelopen hebben tegen de wielkasten. Dit is te herkennen aan zwarte sporen. De oorzaak kan een verkeerde maat band zijn of een slecht veersysteem. De banden mogen verder geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is. Ook mogen ze geen uitstulpingen vertonen. Beiden worden vaak veroorzaakt door een stoeprand of steen die is geraakt.
Uit onderzoek is gebleken dat de banden niet al te soepele zijkanten moeten hebben. Banden moeten regelmatig gecontroleerd worden op haarscheurtjes, droogtescheuren en beschadigingen. Als haarscheurtjes in de zijvlakken van de band wordt ontdekt, is een inspectie noodzakelijk. Ze worden veroorzaakt door de inwerking van de zon. Het is aan te raden om de banden af te dekken tegen de zon. Kuiltjes kunnen geen kwaad, want dit zijn aanhechtingspunten (lassen) van de koordlagen. Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn niet toegestaan op de weg. Let hierbij vooral op het gedeelte waarop de caravan in de stalling heeft gestaan. Banden die bestemd zijn voor bestelauto’s kunnen bij vervanging van de banden ook gebruikt worden. Deze zijn stugger en hebben extra draagvermogen waardoor de caravan een betere wegligging heeft.
Banden met een schoonheidsfoutje hebben de normale maataanduiding met een code zoals “DA (Default d’Aspect) ”, “Second” of “Secundo”. Deze banden zijn technisch betrouwbaar en dus te gebruiken voor caravans. Ze zijn wel lastiger om uit te balanceren. Er bestaat geen bezwaar tegen banden met stikstof. Echter is het niet bij elk benzinestation verkrijgbaar.
Reïnforced banden
Reïnforced banden zijn extra verstevigde banden met een hoger draagvermogen. Ze zijn te herkennen door de termen “Reïnforced”, “Extra Load” of “C ” (Commercial) achter de maataanduiding van de band. Type C is het interessants, omdat ze een hoge laod-index combineren met een relatieve lage prijs.
Profiel
De profilering van de hoofdgroeven van de banden zijn wettelijk vastgelegd op ten minste 1,6 mm voor caravans met een toegestane maximum massa van maximaal 3.500 kg. Deze profilering moet over de gehele omtrek van het loopvlak van toepassing zijn.
De banden van caravans zullen niet snel verslijten. Toch wordt er bij een profilering van 2,0 mm geadviseerd om de band te vervangen. Vaak moeten de banden vervangen worden als gevolg van uitdroging van de banden.
Stikstof
Het gebruik van stikstof heeft het voordeel dat het dikker is dan lucht en zodoende niet zo snel uit de band zal lekken. Verder is het bij lichtmetalen velgen beter omdat het corrosie voorkomt. Je hoeft het dus niet zo snel bij te vullen en in geval van nood kan het gewoon met lucht.
Bandenspanning
Door een te lage bandenspanning ontstaat een te hoge warmteontwikkelingen die de structuur van de band beschadigt en een klapband tot gevolg kan hebben. De meeste banden hebben een spanning tussen 2,5 en 3,5 bar. Onder de caravan kunnen ook de banden voor lichte bestelwagens worden geplaatst, die een maximale bandenspanning van 3,75 bar mogen hebben. De reïnforced banden hebben meestal een bandenspanning van vanaf 3,5 bar voorgeschreven. Uit onderzoek is gebleken dat een hoge spanning een gunstig effect heeft op de stabiliteit van de caravan. De band mag nooit harder zijn dan de fabrikant als maximum aangeeft.
Hoe harder de band, des te stugger hij is. Een stugge band geeft een beter wegligging. De bandenspanning moet altijd gemeten worden bij koude banden.
Voordat de caravan in de stalling wordt geplaatst is het aan te raden om de bandenspanning met 0,2 of 0,3 bar te verhogen.
Volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant op. De aanbevolen spanning staat meestal vermeld boven het wiel op het wielscherm of in het instructieboekje. Veel caravanfabrikanten schrijven een bandenspanning voor van 4,5 bar. Dit lijkt hoog maar voor veel caravans is dit een normale bandenspanning. Deze kan ook aangehouden worden wanneer de caravan onbeladen is. Pas nooit een lage(re) bandenspanning toe omdat de caravan dan beter zou veren. De vering is om te veren; daar zijn banden niet voor bedoeld!
Leeftijd
Banden die ouder zijn dan 6 jaar hebben een verhoogd risico op klapbanden. Het wordt dus aangeraden om caravanbanden na 6 tot 8 jaar te vervangen. Banden verouderen vooral door inwerking van de zon.
Vanaf 2000 hebben banden de code ‘DOT’ met daarachter o.a. 4 cijfers. De eerste 2 cijfers staan voor het weeknummer en de laatste 2 cijfers voor het productiejaar van de caravanband. Bij banden voor 2000 staan achter de code ‘DOT’ 3 cijfers.
De eerste 2 cijfers staan voor het weeknummer en de laatste voor het productiejaar. Een 9 kan zo bijvoorbeeld staan voor het jaar 1989 of 1999.
Lees voor de zekerheid de verzekeringspolis erop na. Sommige verzekeringen zullen in geval van schade niet uitkeren wanneer deze is veroorzaakt door een band die ouder is dan 6 jaar!
Afmetingen
Aan de zijkant van de band staan de afmetingen. De bandenmaten worden vaak nog in de oude inch-aanduiding gegeven en is dus nog niet verdrongen door een DIN-norm. Een hieldiameter is de binnendiameter van de rand die in de velg komt.
Wanneer de bandenmaten en de hieldiameter wordt aangegeven in inches, dan gaat het vrijwel zeker om een diagonaalband. Wanneer de bandenmaten in mm zijn aangegeven en de hieldiameter in inches, dan gaat het om een radiaalband. Tegenwoordig staat de R van radiaal er altijd bij.
Een band van 5.20-12 is een band met een breedte van 5,2 inch (132 mm) en een hieldiameter van 12 inch (304,8 mm).
Caravans worden standaard met banden van de 80-serie gemonteerd. Banden in de 70, 60 en 50-serie komen ook nog voor. De getallen 70, 60 en 50 geven aan hoe hoog de band is in verhouding tot de breedte van de band.
Als er niets op de band staat, dan gaat het om een 80-serie. De hoogte verhoudt zich tot de breedte als 80:100.
Draagvermogen
Wettelijk is vastgelegd dat het maximale draagvermogen van de banden moet overeenkomen met de toegelaten belasting van de as.
Aan de zijkant van de band staat de Load-index. Dit is een tweecijferig getal gevolg door een letter voor de snelheidsaanduiding.
Hier moet zowel bij de typegoedkeuring als bij vervanging op gelet worden.
Load-indexen:
70 = 335 kg 71 = 345 kg 72 = 335 kg 73 = 365 kg 74 = 375 kg
75 = 387 kg 76 = 400 kg 77 = 412 kg 78 = 425 kg 79 = 437 kg
80 = 450 kg 81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg
85 = 515 kg 86 = 530 kg 87 = 545 kg 88 = 560 kg 89 = 580 kg
90 = 600 kg 91 = 615 kg 92 = 630 kg 93 = 650 kg 94 = 670 kg
95 = 690 kg 96 = 710 kg 97 = 730 kg 98 = 750 kg 99 = 775 kg
100 = 800 kg 101 = 825 kg 102 = 850 kg 103 = 875 kg 104 = 900 kg
105 = 925 kg 106 = 950 kg 107 = 975 kg 108 = 1000 kg